به شهر اصفهان که می روی، در ضلع غربی میدان نقش جهان روبه روی مسجد شیخ لطف الله، عمارتی ۶ طبقه دیده ها را مجذوب خود می کند. عمارتی متعلق به عصر صفوی و ازمهمترین شاهکارهای معماری اوائل قرن یازدهم هجری که از شهرتی جهانی برخوردار است، عمارت چهل ستون در زمان صفویه از بهترین کاخ‌های دنیا محسوب می‌شده و بزرگترین کاخى است که در پایتخت وجود داشته است بنابراین هر آنچه لازمه یک کاخ سلطنتى بوده در آن وجود داشته است، بعد از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول در اواخر قرن دهم هجری شمسی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی ساخته شد.

عالی قاپو

عالی قاپو در ابتدا درب ورودی باشکوه دولتخانه صفوی بوده و میدان امام(شاه) را به مجموعه دولتخانه و عمارت رکیب خانه، جبه خانه، تالار تيموری، تالار طويله، تالار سرپوشيده و کاخ چهلستون و بناهای دیگر مرتبط می ساخته، بنای اولیه عالی قاپو در دوره شاه عباس اول پایه گذاری شد و جانشینان وی آن را تکمیل کردند.

این عمارت ، بنایی با ۶ طبقه و بلندای ۴۸ متر است که طبقات به وسیله سه راه پله ، بهم راه دارند. از این سه دستگاه پله ، دوراه پله قرینه در غرب ساختمان به صورت مارپیچ و دیگری پلکان شاهی زیگزاکی شکل است، دو تالار در طبقه همکف وجود دارد که مربوط به امور اداری و ديوانی عهد صفوی بوده.

در دوران قاجار عالي قاپو چند سال محل سکونت و کار ظل السلطان بود او نیز تغييراتی را در کتيبه های آن ایجاد کرد کتيبه های جبهه شرقی بنا و الواح خط نگاشته سردر ورودی که با اشعاری تعميرات سال ۱۲۷۴ را بیان می کند از تغییرات ظل السلطان است. ایوان بزرگی که ۱۸ ستون رفیع آن را نگه داشته در طبقه سوم قرار دارد

ایوان بزرگی که ۱۸ ستون رفیع آن را نگه داشته در طبقه سوم قرار دارد، در گذشته تمام ستون ها مزین به آینه کاری بودند و سقف آن مملو از تزیینات چوبی ونقاشی های زیبایی بوده است. در قسمت مرکزی این ایوان حوضی زیبا از مرر و مس وجود دارد. تالار بزرگ با اتاق ها و طاق های بسیار زیبایی که با نقاشی تزیین شده

ساخت این عمارت باشکوه ، ۵ مرحله ساختمانی را پشت سر گذاشته است:

اول: آنکه به صورت ورودی دیگر بناها بوده است

دوم: از آن جهت که پایتخت گشترش می یابد و جمعیت افزون می شود، باید مقر حکومتی جلوه ای متمایز داشته باشد پس طبقات سوم و چهارم و نیم طبقه پنج را به طبقات عمارت می افزایند.

سوم  در این مرحله طبقه مشهور به صوت یا موسیقی به بنا الحاق می شود.

چهارم: ایوانی در جلوی میدان امام به بنا اضافه می کنند تا طول کاخ را افزایش دهند.

پنجم : پله های شاهی و ۱۸ ستون ایوان و سیستم آبرسانی

طبقه آخر این عمارت، باعث شکوه و شهرت آن شده است. در این طبقه علاوه بر مينياتورهای اثر هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی، گچبری های که به شکل انواع جام و صراحی در ديوار تعبيه شده وجو دارد. این تالار معروف به “اتاق موسيقی” يا “اتاق صوت” است.

در اين قسمت از کاخ، اين اشکال علاوه بر نمايش زيبائی و خلاقيت و ابتکار هنرمندان گچکار برای اين بوده که انعکاس های نغمه های نوازندگان و اساتيد موسيقی به وسيله اين اشکال مجوف گرفته شود و صداها طبيعی و بدون انعکاس به گوش برسند. یکی از ویژگیهای جالب کاخ عالی قاپو اینست که از هرضلع آن که نگاه کنیم.

تعداد طبقات متفاوت است، از نمای ضلع شرقی، دو طبقه و از نمای ضلع غربی پنج طبقه و از طریق راه پله ویژه ملاقات های شاهان، هفت طبقه دیده می شود. بلندای این عمارت ۴۸ متر است که ایوان آن در ارتفاع ۲۸ متری واقع شده است. عمارت باشکوه عالی قاپو یکی از پربازدیدکننده ترین بناهای تاریخی اصفهان است.

 

موزه چهل ستون

در مهر ماه سال ۱۳۲۷ پایه‌گذاری شد و پس از چند مرحله بازسازی و مرمت کاخ چهلستون، اکنون موزه چهلستون میزبان آثار خطی و نسخ تاریخی، ظروف تزئینی و آثاری در حوزه هنرهای زیبا مانند قالی و قالیچه و اشیای سفالی و چینی و غیره است. اشیای موجود در موزه چهلستون شامل این مجموعه‌ها هستند:

مجموعه آثار سفال و کاشی
مجموعه ظروف شیشه‌ای، آبگینه
مجموعه سکه از ماقبل تاریخ تا کنون
مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی
مجموعه آثار دوران صفویه مانند نسخ خطی کوفی قرآن و قباله‌های ازدواج
مجموعه سنگ نگاره ها و نوشته های تاریخی
مجموعه فرش های دست باف منحصر به فرد و قدیمی

هتل های نزدیک به چهل ستون اصفهان

هتل شیخ بهایی اصفهان
هتل پیروزی اصفهان
هتل پارتیکان اصفهان
هتل جام فیروزه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *